Zdravstvena njega

SAVJETI ZA ZDRAV ŽIVOT

  • REDOVITO SPAVAJTE 7 – 8 SATI
  • DNEVNO BUDITE TJELESNO AKTIVNI NAJMANJE 30 MINUTA
  • REDOVITO DORUČKUJTE
  • PIJTE SVAKODNEVNO BAREM 8 ČAŠA VODE
  • DNEVNI UNOS HRANE PODIJELITE U PET OBROKA
  • IZBJEGAVAJTE MEĐUOBROKE, MASNU, SLANU I SLATKU HRANU
  • SVAKI DAN JEDITE POVRĆE I VOĆE
  • ODRŽAVAJTE POŽELJNU TJELESNU TEŽINU
  • IZBJEGAVAJTE STRESNE SITUACIJE I NAUČITE PREVLADATI STRES

 

Prehrana školske djece mora se zasnivati na piramidi zdrave prehrane.

  1. Temelj piramide čine proizvodi od žitarica, uključujući rižu (smeđu i bijelu), zob (zobene pahuljice), tjesteninu i kruh, najbolje crni ili integralni jer je bogat vlaknima. Ti proizvodi izvrstan su izvor B-vitamina. Vrlo vrijedne namirnice su i mahunarke (grah, grašak, leća, bob).
  2. Svakodnevno treba jesti puno povrća, naročito zelenog lisnatog, poput špinata, blitve, te svježeg voća. Te su namirnice bogat izvor vitamina i minerala te biljnih vlakana, a osim toga sadrže i nisku količinu masti.
  3. Treću stepenicu piramide čine mliječni proizvodi (jogurt, mlijeko, svježi sir), krto meso, perad, riba i jaja. Te su namirnice bogate bjelančevinama koje su osnovna prehrambena tvar za izgradnju stanica, proizvodnju hormona i enzima. Mlijeko i mliječni proizvodi glavni su izvor kalcija, koji utječe na rast i razvoj, povećava punoću kostiju i štiti od osteoporoze u zrelijoj dobi.
  4. Na samom su vrhu piramide namirnice koje sadrže visok postotak masti, šećer i sol, koje treba uzimati u malim količinama

 

Deset savjeta za pravilnu prehranu djece

  1. Manje priče i više pokaznih vježbi. Jedno je djeci pričati jedi zdravo, a sasvim nešto drugo je pokazati to vlastitim primjerom. Ako vi jedete pravilno i vaša djeca će imati pravilnu prehranu. Djeca prehrambene navike usvojene od roditelja kasnije prenose i na svoju djecu!
  2. Svakodnevno kuću opskrbite svježim voćem i povrće. Budite maštoviti: jabuke i banane nisu jedino voće. Mrkva nije jedino povrće.
  3. Organizirajte međuobroke svaki dan u isto vrijeme. Djeca vole rutinu. Neka međuobrok bude barem 2-3 sata prije ili poslije glavnog obroka.
  4. Uključite djecu u pripremu hrane. I najmanja djeca će veselo primiti obavezu prikladnu uzrastu.
  5. Više i teže dostupne police iskoristite za slane grickalice, junk food i hranu s dodanim šećerom (ako uopće imate takvu hranu).
  6. Zajednički obiteljski obroci su vrlo važni. Započnite dan zajedničkim zajutarkom!
  7. Jedite za stolom, a nikako ispred TV-a.
  8. Isprobajte nove okuse i novu hranu. Djeca će nešto prihvatiti, a nešto neće i to je sasvim u redu.
  9. Pravilo da treba počistiti tanjur i groženje gladnom djecom u Africi su out. Dijete treba jesti dok ne osjeti sitost. To je važno kako bi naučilo slušati osjet gladi i prestati jesti kad je želučić pun.
  10. Hrana je užitak i obiteljski obroci trebaju svima biti ugodni. Odvojite dovoljno vremena za obiteljske obroke. Teške teme i razmirice ostavite za kasnije.